zaterdag, 6 juni, 2015, 8:55 pm - Persoonlijk
Afgelopen jaren wordt steeds meer via de verschillende webwinkels verkocht. De consument wordt gemakkelijker en, laten we ook eerlijk zijn, luier. Vanuit de stoel 's avonds nog even 'shoppen' en bestellen. En de volgende dag wordt het aan huis bezorgd. Ik vermoed dat het niet lang meer duurt voordat het op de dag zelf afgeleverd kan worden.Maar kijk je naar de webwinkel zelf, dan vind ik het ouderwets gemaakt. Je moet het zien dat het van oorsprong door een programmeur is ontwikkeld. En dit door middel van een database, opgezet vanuit zijn logica. Ik zal je een voorbeeld geven. Ik koop zo af en toe een film bij Bol.com. Omdat ik van het beste van het beste houd, koop ik bluray's. Maar als ik de digitale winkel binnenstap, komt er niemand op mij af. Ik moet zelf eerst naar de 'juiste afdeling'. Dat is voor mij de blu-ray afdeling. Daar kijkend zie ik de film niet wat ik zoek. Ik zoek vervolgens op ... een titel. Dat moet ik maar net weten! Ik kan niet vragen ik zoek een SF film. Ja, ik kan op SF films klikken en dan wordt een filter op de database gezet. Maar dat is net niet zoals je zou willen winkelen. Ik zoek op bijvoorbeeld de titel Divergent. Prachtige film trouwens, maar wat krijg ik voor resultaat? Als eerste hit een dvd. Ik zie de film ineens in verschillende uitvoeringen qua medium. Maar ik was toch op de blu-ray afdeling?
Nee!, de database is opgezet vanuit een artikel. En dat zou eigenlijk niet meer moeten. Want het moet niet zo zijn dat een bepaald iets in een een ander hoedanigheid als artikel opgenomen moet worden. Het zou als volgt moeten werken: er worden films verkocht en deze films zijn in verschillende uitvoeringen. Ik moet eigenlijk bij het digitaal winkelen slechts één hit krijgen. En dat je vandaar uit de verschillende uitvoeringen kunt kopen. Maar in de echte winkel was er al iemand op mij afgestapt met de vraag 'Martin, leuk om je te zien, wat zoek je precies?' en nadat ik Divergent had gevraagd, 'loop maar even mee naar de blu-ray afdeling, daar ligt deze links.'. Zo werkt het niet? Maar wel in een optimale situatie en super persoonlijk. Dat mis ik bij de webwinkel! Er wordt geen profiel van je gemaakt. Waarom niet?! Als Wehkamp mij om diverse smaken vraagt, hoeven ze mij de troep niet aan te bieden. En hoe meer ik geen leuke dingen zie, hoe sneller ik weer weg ben.
Zo maakt Bol.com nog geregeld de blunder om mij reclame te mailen over boeken, maar ook dvd's. Je snapt dat ik nooit een dvd zou kopen, laat staan een boek. Want ik ben geen lezer. Bol.com weet niet wie ik ben en realiseert daardoor niet de optimale omzet. Wat als ik bij Bol.com langs zou komen en ik krijg direct een scherm met blu-rays voor mijn neus. En de vraag wat kom je doen, wat kan ik voor je betekenen? Dat kan met een wizard geregeld worden. En dat ik de reeds gekochte blu-rays niet meer zie. En dat ik een shop-ervaring krijg, dat ik tussen de films door kan kijken, zonder dubbel te zien. En voor decoratie artikelen wil ik het natuurlijk leuke plaatjes zien, niet alleen de artikelen op een rij. Dan kunnen ze de Ikea ook wel alle producten op een rij leggen, net een supermarkt. Daar heb ik een beleving door te lopen tussen de opgemaakte kamertjes. Die beleving wil ik in het digitale wereld, de online webshop. Ik wil kunnen bladeren door leuke foto's en als ik iets zie, met een klik de informatie opvragen en eventueel bestellen.
Op naar de webwinkel versie 2!