woensdag, 21 december, 2011, 7:41 am - Persoonlijk
Dit jaar voerde Eshuis, Accountants & Belastingadviseurs, een blog in waar bestuursleden, fiscalisten en medewerkers zo nu en dan een blog kunnen plaatsen. Bij de introductie werd mijn weblog als voorbeeld aangehaald. Natuurlijk kan ik dan niet laten om ook voor de accountantskantoor waar ik werk eentje te schrijven:Het voeren van de administratie wordt door sommige MKB ondernemers als een plicht beschouwd. Het moet van de belastingdienst, het is voor het invullen van de aangifte omzetbelasting en vervolgens kan de accountant deze cijfers gebruiken om de verschuldigde belasting te berekenen.
In de praktijk merken wij, dat niet alleen de kleine ondernemer de administratie alleen maar verwerkt om aan zijn verplichtingen te voldoen.
Op de vraag of er ook tussentijdse cijfers opgesteld worden volgt soms het antwoord: Wat heeft dat voor zin? of Ik onderneem op mijn gevoel, cijfers zeggen me niet zoveel.
De reden is vaker gelegen in het feit dat de persoon die de administratie verwerkt niet de kennis heeft om tussentijdse cijfers op een goede en efficiënte manier samen te stellen. Daarnaast wordt vaak gedacht dat de accountantskosten hier flink door omhoog gaan.
Tussentijdse cijfers vergroten uw inzicht in hoe de onderneming er voor staat en hoe de cijfers zich verhouden tot het verleden. Door deze cijfers periodiek samen te stellen, krijgt u een beter inzicht in het verloop van het resultaat gedurende het jaar/periode, en of deze in vergelijking staat met voorgaande jaren.
In combinatie met andere informatie kan dit zeer nuttige managementinformatie opleveren. Zo kan de combinatie van gemaakte uren, behaalde omzet en behaalde toegevoegde waarde inzicht geven of projecten wel of niet rendabel zijn. De cijfers krijgen zo een signaleringsfunctie en u kunt waar nodig, snel bijsturen en de juiste keuzes maken!
Het opstellen en rapporteren van tussentijdse cijfers kan op verschillende manieren. Niet elke situatie maakt het noodzakelijk om heel nauwkeurig te werk te gaan. Zo zijn er ondernemingen die geen vooruitbetaalde posten opnemen, omdat bv. de jaarpremies altijd in eenzelfde periode geboekt worden. Bovendien zijn er administratieve aanpassingen mogelijk waardoor de overlopende posten simpel bij te houden zijn of zelfs automatisch geboekt worden.
Het voordeel van het inroepen van deskundige hulp (accountants) bij het samenstellen van tussentijdse cijfers, is dat wij tijdig de administratieve boekingen beoordelen en wanneer er iets mis is, u dit alsnog kunt corrigeren. Zo kwam ik laatst bij het beoordelen van een administratie de aanschaf van een hybride auto tegen.
De ondernemer was er niet van op de hoogte dat hier de energie-investeringsregeling van toepassing is, welke binnen drie maand na aanschaf aangevraagd moet worden. Gelukkig was de aanvraag op tijd, met tot gevolg een besparing die meer oplevert dan de kosten van onze (extra) bezoeken. Tevens kunnen wij de jaarafsluiting veel sneller doen en zijn wij meer betrokken bij uw ondernemerschap!
Hulp nodig of is uw interesse gewekt? Neem gerust contact met ons op.
(Dit was geplaatst op Eshuis blog)